perjantai 19. huhtikuuta 2013

Kaiken sekoittumisesta

Mitä me tiedämme siitä kun yhteisöt vielä asuivat verrattain kaukana toisistaan ja heimojen tai eliöyhteisöjen välillä tapahtui vain harvoin kohtaamisia. Olisiko ihmislaji enää olemassa ellei ryhmien välillä olisi tapahtunut sekoittumista, lisääntymistä, adaptiota (sopeutumia), eriytymistä ja taas sekoittumista? *** Itse olen useista eri sekoittumisen ilmiöistä jonkin verran huolissani. Kun esimerkiksi työskentelen kuvataiteen ammatissani maalaamalla tauluja, pitää minun hyvin huolellisesti sekoittaa värejä niin etteivät kaikki värit sekoitu keskenään harmaaksi tai ruskeaksi massaksi, josta ei enää saa eri sävyjä eriytetyiksi, palautettua lähtötilanteeseen. Minun on tiedettävä, kun sekoitan, mihin pyrin, ja sen tiedän koska olen kokeillut, ja ennen kaikkea minulle ovat aiemmin kokeilleet kertoneet ’mitä sitten tapahtuu’ -seurauksista. *** Samoin kun teen ruokaa niin vältän eri ruoka-aineiden sekoittamista, tai tarjoilemista yhtenä mössönä, koska mielestäni lautanen (ja siinä tarjolla oleva ruoka) näyttää herkullisemmalta, kun tiedän missä mikäkin sijaitsee. Näin voin säädellä maut suuhuni haluamallani tavalla. Tämä on toki makuasia josta ei voi kiistellä... :) *** Olen myös jonkin verran huolissani maassamme tällä hetkellä meneillään olevasta kaivosteollisuus’buumista’, jossa sellaiset aineet jotka ovat eriytyneet miljoonien vuosien ajan ja löytäneet paikkansa maan sisuksissa, nyt kaivetaan esiin ja melko huolimattomasti päästetään ’ns. ylijäämä’ takaisin luontoon sen enempää murehtimatta mitkä ovat seuraukset. Saati että joskus siivottaisiin omat jäljet pois lähtiessään, niin kuin ympäristöluvassa on sovittu. *** Miksi oikeastaan eri lajit tai aineet eriytyvät ja sopeutuvat. Miksi kaikki maailmassa ei olekaan yhtä ja samaa ainetta? Miksi ihminen ei osaa hallita ja imitoida tuota sekoittamista, ja kun ei kerran osaa, niin pitäisikö olla puuttumatta luonnossa tapahtuvaan ’sekoittumiseen’?! *** Kaiketi sekoittumista, entropiaa tapahtuu siitä syystä että jokin vain menestyy paremmin jossain toisaalla, kuin mitä jokin muu sitten jossain muualla…?! Ihminen tai ’tiede’ ei aina tiedä miten ja miksi, vaikka usein niin luullaankin. Voidaanko (kysyn sinulta, Esko Valtaoja) ottaa se riski että kokeillaan niin kauan kunnes tiedetään kannattiko? Lisäksi olemme olleet onnekkaita, itse asiassa meillä on ollut moukan tuuri, että kaikki maapallolla on juuri niin kuin on. Samanlaista ’tuuria’ ei ihan lähimain ole mistään löydettävissä. Polttoainetta sinne matkustamiseksi ei tule koskaan olemaan riittävästi… Siksi onkin tärkeää että pidämme huolta siitä (emmekä tuhlaa sitä) mitä meillä on nyt ja täällä, siksi mainitsenkin Eskon vastapeluriksi tässä Arne Naessin, (taas kerran) blogitekstissäni. Dada tai Fluxus, sekä fuusiojazz ovat vielä melko harmittomia tapoja sekoittaa asioita, mutta öljyhiekan tonkiminen ja geenimanipuloitu ruoka (viljely, pölytys, torjunta-aineet...) jo hieman huolestuttavampia kokeilemisen muotoja. *** Vapaaherra Hautamäki, Turussa 19.4.2013 *** tonihautamaki.bandcamp.com *** en.wikipedia.org/wiki/Arne_N%C3%A6ss"> *** en.wikipedia.org/wiki/Esko_Valtaoja">

torstai 12. tammikuuta 2012

Presidentin merkityksestä

Presidentin merkityksestä yleiseen asenneilmastoon



Me suomalaiset olemme olleet viimeiset 12 vuotta onnellisessa asemassa yksilöinä ja tasa-arvoisina kansalaisina, koska meistä on pitänyt huolta Muumi-mamma. Ketään ei ole saanut haukkua ja kaikille on pitänyt antaa yhtä monta namia karkkipäivänä. Lisäksi muutama vuosi sitten Amerikan yhdysvaltoihin presidentiksi valittiin tummaihoinen, joten siinä on moni Urpo ja Turbo saaneet nenilleen oikein kunnolla - ja joku on ehkä joutunut katsomaan itseään jopa uudemman kerran peilistä. Moniarvoisuus on kukoistanut suomenmaalla ja ympäristökin on juuri ja juuri kestänyt meidän pikku -tuhtaajien touhut, tosin parantamisen varaa toki olisi.

***

Tulevat presidentinvaalit tuntuvat todelliselta vedenjakajalta suomalaisuuden kehittymisessä. Luin juuri jostain (ehkä The Guardian) että jopa kovasti arvostamani kuvataiteilija Anselm Kiefer on Euroopan liittovaltiokehityksen ja Angela Merkelin puolella, vaan itse en oikein pysty ymmärtämään miten globalisaation kehitys voisi parantaa ihmiskunnan mahdollisuuksia kehittyä ekologisemmaksi, järkevämmäksi, itsetuntoisemmaksi, ja sivistyneemmäksi kansakunnaksi, jos omavaraisuutemme riippuu Unileverin, Stora Enson ja ARAVAN ynnä muiden suuryhtiöiden kuten NESTLE:n ja NESTE OIL:in tavarantoimitusten sujuvuudesta. Omasta mielestäni olemme viime vuosina voineet sujuvasti itse esim. uutisia seuraamalla havaita että asioiden paisuessa ongelmatkin paisuvat.

***

Tulevissa presidentinvaaleissa en voi sanoa olevani niinkään jonkun puolella kuin ’jotain’ vastaan. Olen Sauli Niinistöä ja Timo Soinia vastaan. He edustavat minulle Urpoa ja Turboa (pahoittelut animaatiohahmoille - joissa ei ole todellakaan mitään vikaa). Annan itselleni oikeuden profetoida tulevaisuutta -jossa asenteet on omalla esimerkillään muokannut suuri suomalainen työllisyyden puolestapuhuja, menestyjä ja älykkö, kaiken kansan puolestapuhuja Sauli, joka väsymättä lupaa hyvinvointia koko Suomelle, mikäli vain olet äänestänyt aina Saulia, ja Kokoomusta. Lue: liityt siihen hegemoniaan joka suosii omiaan eikä koskaan luovu saavutetuista eduistaan. Ymmärrä: Kokoomuslaiset ja muu oikeisto ovat lyhytnäköisten hölmöjen puolue! – tai sitten en oikein ole ymmärtänyt mistä tässä (heissä) todella on kysymys...

***

Minun ymmärtääkseni Eurooppalaisessa (tai globaalissa) kilpailussa ei voi pysyä mukana, ellei ole jatkuvasti ’kilpailukykyinen’ eli kustannustehokas. Tämä tarkoittaa, että kaikkea on pakko tuottaa aivan h#lv#tisti yhä halvemmalla työvoimalla ja enemmän, halvemmin hinnoin ja vielä kerran enemmän. Sitenkö saadaan aikaan hyvinvointia?! Tämä tarkoittaa suomeksi yhä suurempia avohakkuita, kaivoksia, tehtaita. Siis myös tuotannon siirtymistä ulkomaille, suurempia työttömyyslukuja, suurempia kuljetusmatkoja, suurempaa riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ym. ym. Ehkä ennen oli sittenkin paremmin, tekisi mieleni kirjoittaa - ja niin minä kirjoitinkin.

***

Tätä kaikkea plus NATO – jäsenyyttä ja esim. saamelaisten maaoikeuksien yli kävelemistä ajaa sama mies, Sauli Niinistö. Timo Soinia voisin kannattaa presidentiksi muuten, mutta kun hänen edustamansa puolue on täynnä idiootteja, joten en siksi siis niin tee. Uskon, että Soille voisi jopa puhua järkeä - ja hän ehkä kykenisi jopa kuuntelemaan... Tosin molemmat, sekä Soini että Niinistö, ovat sitä mieltä että luonto on annettu meille ihmisille hyväksi käytettäväksi. Jollei satu olemaan takapajuinen keskusta/oikeistolainen suomalainen, on jo tähän mennessä ymmärtänyt, että asia ei ole näin, vaan lähinnä päinvastoin. Maapallo on meillä lainassa, vähän niin kuin kirjat kirjastosta. Väyrynen (poikkeuksellinen Keskustalainen), Haavisto, ja Biaudet ovat tämän ymmärtäneet.

***

Presidentin mahdollisuus vaikuttaa asioihin on tietysti kyseenalainen, vaan hänen mahdollisuutensa muokata suomalaisen ’käkimassan’ asenteita on melkoinen. Tarja Halonen on tehnyt tätä työtä mielestäni erittäin taidokkaasti – nimenomaan esimerkiksi tuulipuvussa esiintyminen julkisilla paikoilla on ollut mielestäni positiivinen ilmiö suomalaisessa 'presidenttikentässä'. Ei hänkään tosin täydellinen ole ollut, vaan ihan hyvä 8 ½. Hänen uudenvuodenpuheensa 2012 sisälsi esimerkiksi yhden omituisen lauseen eriarvoistumisen luonnottomuudesta. Eriarvoistuminen minusta taas on juuri hyvinkin luonnollista. Ihminen on osa luontoa, vaan sivistyksen avulla, esim. filosofiaa tai elämänkatsomustietoa opiskelemalla voi oppia ymmärtämään mahdollisuutemme kohdella kaikkea eläväistä ja elotonta kunnioittavasti ja se juuri erottaa ihmisen eläimestä. Isomman ihmisen ’ei pitäisi’ syödä pienempää!

***

Pekka Haavisto on varmasti erinomainen persoona tässä massassa ja kultainen ihminen joka tavalla, vaan voiko hän tiukan paikan tullen kammeta Saulin nurin? Itse en valitettavasti usko hänen mahdollisuuksiinsa, koska hän ei eettisenä ihmisenä voi lyödä vyön alle, toisin kuin Väyrynen tarvittaessa. Ensimmäisen kierroksen tulos tulee olemaan tulevissa vaaleissa erittäin ratkaiseva. Mikäli Saulille ei saada kunnon vastustajaa toiselle kierrokselle, oikeistolainen hölynpölypuhe ja Toivo-talkoot tulevat jatkamaan sitä kaksinaismoralismin voittokulkua, jota kapitalistinen yhteiskuntamme on tarponut hallituskaudesta toiseen viimeisen vuosikymmenen. Oma isäni, kokoomuslainen jo neljän vuosikymmenen ajan, on tästä mainio esimerkki, kuten myös tuntemani pienet lapset. Kun kaikki on hyvin (massit taskussa, karkkipussi vasta avattu) on hymy herkässä, meno huoletonta, eletään leveästi. Vaan kas kun pussin pohja alkaa näkyä, niin eikö aleta itkemään kun on surkeaa ja kaikki muutenkin huonosti.

***

Kahden edellisen hallituksen aikana elimme ’nousu’ -kautta. Myös ympäristön tuhoaminen ja rahankäyttö oli hulvatonta. Nyt vasemmisto – tai ’vasenmammalla’ olevat puolueet taas siivoavat aiheutettua sotkua, kuten aikoinaan Ahon hallituksenkin aikaan, Lipponen ja Väyrynen apunaan. Näistä jätkistä ei kukaan tykkää kun ne yrittävät sanoa että laitetaan vähän sukanpohjalle pahojen aikojen varalta... Ilonpilaajat, manaajat, änkyrät, pessimistit ja niin edelleen, ja niin edelleen... Olisi kiva nähdä Väyrynen ja uusi hallituksemme yhteistyössä. Ainakin mieluummin kuin Sauli joka hymyilee vain heille joilla on varaa maksaa siitä – tai joille hymyilemisestä voi olla Saulille itselleen hyötyä. Tällä hetkellä spekuloidaan mahdollisuudella, että toista kierrosta ei lainkaan tarvittaisi! Menkää ihmiset äänestämään, aivan sama ketä kunhan ette Saulia äänestä! Kansa tarvitsee toisen kierroksen! Sauli pitää laittaa koville! Hän on jo saanut liian paljon liian helpolla! Ei annetta hänelle Presidenttiyttä ilmaiseksi!

Toni Hautamäki

sitoutumaton syväekologi, pasifisti, feministi,
homoavioliittojen kannattaja, kasvissyöjä,
globaalin Tobinin veron kannattaja
ja jalkapalloilun rakastaja!

Turku, 12.1.2012

ps. Arhinmäen panos on tärkeämpi muualla kuin presidenttikilvassa.

keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Viher-sokeudesta, pesusta, - ja kirjallisuudesta...

Taidan kärsiä viher-kirjallisuus-riippuvuudesta. Olen epäillyt sairastavani kyseistä tautia jo pari vuotta, vaan nyt alan ymmärtää sairauttani niin, että pystyn sitä jo jollain tavalla analysoimaan kriittisesti. Huomaan odottavani jatkuvasti uutta kohtaamista ihastumiseni kanssa. Nykyaikainen informaatiotulva? - tekee sen mahdolliseksi yhä useammin ja helpommin.Gary Snyder, Derrick Jensen ja Jared Diamond ovat vahvistaneet viime kuukausina viher-uskoani.

Viherkirjallisuus on usein esteettisesti virheetöntä, kansitaiteeltaan helposti lähestyttävää – huokuvat kierrätyspaperivihreyttään. Muistan vielä miten innoissani olin Risto Isomäestä sairauteni alussa. Nyt minulle ei enää riitä Pasi Toiviainen tai Pentti Linkola, haluan yhä kovempaa kamaa.

Vaikka olen kerännyt yli neljän vuoden ajan aktiivisesti tietoa ilmastonmuutoksesta, ympäristötuhoista, sekä luonnonsuojelusta, yhä edelleen tarvitsen varmistusta asialleni. Ovatko maapallon ekosysteemit todella tuhoutumassa ihmistoiminnan ansiosta? Toisaalta olen alkanut epäillä tätä ns. ekonatsismi-kirjallisuutta kokonaisuudessaan. Moni taitaa elättää itseään tuhoa profetoiden? Samalla minusta tuntuu että lukemieni kirjojen perään kuuluttamaa ihmisen omaan ympäristöönsä suhtautumisen muutosta ei pysty havaitsemaan kulttuurissamme - sen paremmin nyt kuin aiemminkaan, ennen ns. ympäristöheräämisen ja ilmastonmuutoksen aikakautta.

Tilasin itselleni postitse jokin aika sitten syväekologiaa – siitäkin huolimatta että kirjahyllyssä olisi monta lukematonta erinomaista opusta. Miten ihanaa onkaan löytää aina uusi tuhon kapitalismia ja ympäristöhävitystä kuvaava teos? Mieleeni tosin tulee Teemu Mäen kolumni taannoisessa Voima-lehdestä 6/2011 (Natsien peesissä), jossa hän ihmetteli niitä lajitovereitaan, jotka katselevat elokuvia esim. natseista ja heidän kaameista teoistaan. Huomaan itsessäni samoja huolestuttavia piirteitä. Mikä saa minut etsimään jatkuvasti uusia todisteita ihmisen hulluudesta ja tyhmyydestä?

Luultavasti se että ihmiskunnan hulluutta ja tyhmyyttä ei tarvitse etsiä, se hyppää silmille joka käänteessä joka ikinen päivä. Ei tarvitse kuin avata radio tai televisio, ulko-ovi tai internet. Älä avaa, saatat ajatella?! Tällä hetkellä kaikki tuntuvat pohtivan kysymystä mikä oikeastaan meni pieleen alun alkaen? - eikä kukaan tunnu tietävän syytä, (tai sitä ei haluta kuulla), jos joku on sen valmis kertomaan. Suomessa näkyvin ongelma on työttömyys. Taas kerran - lääkitään kuitenkin vain oireita, ei sairauden todellista aiheuttajaa. Nykyajan työttömyyden syynä voitaisiin pitää rakennemuutosta, joka on mahdollistanut perheen molemmat vanhemmat käymään töissä. Näin ollen voisi yksinkertaistetusti väittää, että vapaana olevaa työtä on siitä syystä puolet vähemmän – tai palkkaa ansaitsevia puolet enemmän – rahaa ja kuluttajia on siis myös enemmän kuin esim. 40 vuotta sitten... Turhaa työtä – turhia kulutushyödykkeitä valmistetaan enemmän. Maahanmuuttajat on laitettu tekemään ns. ikävät työt, surkealla palkalla koska ovat siihen pakotetut! – esim. kielitaidottomuutensa johdosta, joten näitä kakka -hommia arvostetaan yhä vähemmän [koska kuka tahansa osaa tehdä sen...] ja työttömyys lisääntyy, koska palkkataso ja työn arvostus vähenee - suhteessa ostovoimaan... ja tukiviidakon avulla voi vapaa-ajan lisäksi netota lähes saman summan kuin paiskimalla kellon ympäri paskaduunia. Kapitalismi lupaa lisää vapaa-aikaa, vaan todellisuudessa se vie viimeisetkin vapaa-ajan rippeet meiltä armotta pois! Viinan ja muiden päihteiden avulla ja voimalla kestämme – ja toisaalta uhraamme vapaa-aikamme ja rahamme/työmme/mielenterveytemme kankkulan kaivoon!

Kokoomus on ollut viime vuosina (AINA!?) aktiivinen lupaamaan lisää työpaikkoja! Todellisuudessa juuri oikeistopuolueet siirtävät tuotantoa – eli töitä halvemman työvoiman maihin, ts. kehitysmaihin, jonne ympäristö – ja muut ongelmat voi ulkoistaa ilman että täytyy koskaan olla vastuussa tekemisistään [UPM, NOKIA !? ect.] – ja työttömyysluvut näin ollen ’meillä’ edelleen kasvavat. Ympäristöongelmien tähden kehitysmaiden alkuperäiskansat ja maasta tai järvistä/joista/meristä elantonsa saavat joutuvat muuttamaan pois pilatuilta alueilta kaupunkeihin, tai paremman toimeentulon toivossa ulkomaille, toisin sanoen meille. Näin ollen työttömyys lisääntyy - sekä meillä että kehitysmaissa. Miten voi olla, että minä, köyhä turhantoimittaja kuvataiteilija osaan päätellä tämän kun taas EU:n suuret johtajat eivät siihen pysty – tai heillä ei ainakaan ole halua tehdä asialle mitään? Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät, eikä ketään enää jaksa kiinnostaa köyhien ongelmat – heitä (MEITÄ ON LIIKAA!) – ihmisiä on liikaa!

Maailman ongelmat johtuvat globaalista taloudesta, jonka avain-sanoja ovat ahneus, sorto, ympäristön riistäminen ja raiskaaminen sekä voiton maksimointi, eli RAHAn ja vallan himo!

Oma tapani säilyttää mielenterveyteni on siis syväekologisen kirjallisuuden tilaaminen internetin kautta postilaitosta (EI ITELLAA!) hyödyntäen. Suomenkielellä ei Arne Naessin ajatuksia vielä ole kovinkaan hyvin saatavilla, vaan esim. David Rothenbergin toimittama kirja (Is It Painful to Think?) jossa David haastattelee Arnea helppolukuisesti, on ehdottomasti lukemisen arvoinen, jos vaikka muut viherkirjallisuuden klassikkoteokset on jo moneen kertaan luetut. Naessin kirja Life’s Philosophy on myös loistava. Naessin käsitys siitä, miten ihmiskunta voisi elää, on niin ihailtavan yksinkertaisen totuudellinen ja viisas, etten usko sitä kenenkään voivan tiivistää pariin lauseeseen. Siksi kerronkin lukijalle vain sen mitä tunnen nyt. Arne Naessin filosofia on eräänlainen huipentuma siitä mihin koko tähänastisen ihmiskunnan historian aikana tehdyllä filosofisella työllä on saatu aikaan. Mikäli maailma tai sinä nyt tarvitsette hyviä neuvoja, Arnella olisi ainakin esittää muutama todella hyvä kysymys.

Ahneuden tai kapitalismin politiikka ja käytäntö – Arnen sanoin tekno-teollistuneet länsimaiset automaton-valtiot [joissa ihminen on alistettu koneeksi] - ovat eräs syy siihen, että maapallon kantokyky ei riitä. Osa kansasta pelkää jo oman hyvinvointinsa? - puolesta. Saavutetuista eduista on hyvin vaikea luopua – saati jakaa niitä. Tälle tunteelle seurausta ovat Suomessa nyt perussuomalaiset niminen ilmiö – vai puolue? Viisikymmentä (vai 70) vuotta sitten Suomi oli kohtalaisen omavarainen maa jossa oli ja eli vielä villiä luontoa. Jokainen joka osaa katsella ympärilleen näkee tuhokapitalismin – tai merkityksettömän työn teettäjien ja tekijöiden aikaansaannokset.

Mikään puolue ei pysty kääntämään kelloa taaksepäin, vaan jotain merkittävää on tehtävä ja pian mikäli haluamme säilyttää elämässämme ilon ja toivon sekä muutaman muun isompikokoisen nisäkäs, lintu ja/tai kala-lajin – puhumattakaan muusta eliöstöstä. Ahneus on pysäytettävä. Itsestä on lähdettävä. Se ken väittää että lasten/talouden hoitaminen kotona, marjojen ja sienten poimiminen ja säilöminen, kansalaisjärjestöissä vaikuttaminen tai kulttuurin tuottaminen – ja ennen kaikkea ympäristön eli LUONNON SUOJELEMINEN! ei ole oikeaa työtä, voi kaiken toivon heittää! Minä olen varmasti ansainnut työttömyyskorvaukseni! Joudunhan yhteisvastuullisesti kärsimään niistä tunnontuskista joita suomalaiset yritykset aiheuttavat meidän kaikkien suomalaisten myötätunnettaviksi nyt ympäri maailmaa – esimerkiksi Uruguayn sademetsissä. Onko minut nyt tavallaan maksettu hiljaiseksi!? Ainut tapa muuttaa maailmaa on muuttaa omaa tapaansa toimia ja ajatella. Kuten Arne toisteli läpi elämänsä: simple in means, rich in ends! [yksinkertaisin keinoin rikkaita saavutuksia!] Seuraavan kerran kun ostat jotain, mieti ensin edes kymmenen sekuntia kelle/mille olet rahasi antamassa. Se ei voi olla liikaa vaadittu.

Toni Hautamäki, Turku, Finland/Suomi
Koti -isä, isänmaan ystävä, ect...
:)

keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Paraisten kalatalous ja ympäristöinstituutti eli nykyinen Ammattiopisto Livian kalatalous ja ympäristöinstituutti

Paraisten kalatalous ja ympäristöinstituutti eli nykyinen Ammattiopisto Livian kalatalous ja ympäristöinstituutti



Minulla oli vuonna 2009 aikaa ja halua sekä olosuhteiden pakko tutustua ympäristökysymyksiin. Olin jo pitkään ollut kiinnostunut ilmastonmuutoksesta sekä ympäristön ja luonnon tilasta.
Samoin minua oli pitkään askarruttanut eräs henkilö, Pentti Linkola nimittäin. Yhteiskunnassammehan on se piirre hyvin vallitseva, että mikäli joku yrittää meitä informoida epäkohdista, hänet leimataan joko hulluksi tai muuten häiriintyneeksi. Linkolasta olin siihen mennessä kuullut epämääräisiä huomautuksia kuten että hän toivoisi ihmiskunnan tuhoutuvan jne. jne..?
Olin vihdoin saanut opintoni Kuvataideakatemiassa valmiiksi ja lähdin Utön saarelle, muistaakseni marraskuussa 2008, jolloin minulla oli aikaa lukea kirjoja. Pystyin tutustumaan Linkolan ajatuksiin kaikessa rauhassa. Eero Alenin Linkolan soutajan päiväkirja ja Voisiko elämä voittaa –teos tuntuivat tuolloin vastaavan sellaisen ajattelun kaipuuseen jota olin tuolloin vailla. Enää en muista mitään kummastakaan kirjasta. Kuitenkin se perusajatus että luonto on yhtä tärkeä kuin ihminen, jolloin sitä tulee arvostaa ja kunnioittaa kuin toista ihmistä (tai itseä) – vertaistaan, on jäänyt mieleeni prinsiippinä josta olen pyrkinyt pitämään kiinni.

Aloitin opiskelut hyvässä ilmapiirissä ja optimistisin ajatuksin osaavien opettajien tukemana Paraisilla syksyllä 2009. Opettelimme tunnistamaan luontoa kokonaisvaltaisesti osaavien ihmisten seurassa ja tunsin saavani koululta juuri sen mitä olin opetussisältöjen kuvauksista lukenut.
Talvella tosin jouduimme kuluttamaan aikaamme puhdetöiden parissa koska luonto nukkui. Kevät sujui myös mukavasti ja ensimmäinen työssä oppiminen lähestyi. Tosin koulun kolme ammattitaitoisinta opettajaa lähtivät lähes samanaikaisesti pois. Pääsin kevääksi saaristoon kuljettamaan lampaita perinnemaisemille. Sain myös palkkaa työstäni, sekä arvokasta työkokemusta ammattilaisen seurassa. Saaristoluonto oli lumoavaa.

Eräs ikävä piirre toisen asteen koulutuksessa kuitenkin on. Poissaoloja joudutaan kyttäämään erityisen tarkasti, koska jotkin opiskelijat ovat koulussa vain saadakseen opintotuen. He asuvat ilmaiseksi asuntolassa ja tuhlaavat jokaisen irtoavan lantin olueen tai muihin päihteisiin. Täysin ymmärrettävää. Yleensä tuollaisessa joukossa ei muuten saa arvostusta muilta opiskelijoilta tai pääse jatkamaan sukua. Tästä kuitenkin valitettavasti kärsivät ne tunnolliset lammasmaiset opiskelijat, jotka esimerkiksi sairastuvat, tai joutuvat perhesyistä olemaan pois ’kenttäkurssi’ -tyyppisiltä retkiltä, joita on mahdoton korvata myöhemmin. Esimerkiksi minun lähes 100% läsnäoloni ei riittänyt tyydyttämään opettajani natsi-vaistoja, vaan jouduin suorittamaan kouluni ilman poissaoloja, luvallisia tai luvattomia.

Toinen epäkohta opinnoissa on työssä oppimisjaksot, joista ei voida maksaa palkkaa opiskelijoille. Niitä oli 2 vuoden opintojen aikana 5 kpl 1 kk jaksoja. Monet työssä oppimispaikat olettavat että opiskelija tekee saman työn kuin normaali työssäkävijä. Miksi joku täysissä järjen ja ruumin voimissa oleva henkilö tekisi näin?! Klo 7- 15 raskasta ulkotyötä ilman korvausta ja ruokaa, kiinnostaako? Tuntuukin siltä että koko toisen asteen työssä oppimiskäytäntö on valtion keino saada ilmaisia työntekijöitä (ts. joitain hölmöjä) tekemään likainen työ. Työssä oppimispaikat ovat tämän ymmärtäneet, ja siksi teettävätkin kaikkein raskaimmat työt näillä aivottomilla apinoilla – lampailla jotka alistuvat tähän hölmöyteen. Itse ilmaisin kyllä tyytymättömyyteni asioiden tilaan joka kerta sekä työnantajalle että opettajalleni näiden työssä oppimisjaksojen aikana. Taisin oppia työstä olennaisimman liian nopeasti? Minua ei edes kiinnosta työllistyä sellaiseen työpaikkaan joka toimii eettisesti näin epäoikeudenmukaisesti.

Koulutuksen hyödyistä voin sanoa, että lajituntemusta olen saanut. Se on tosin omasta viitsimisestä kaikkein eniten kiinni, = asia joka on tosin itsestään selvyys. Vinkkinä kaikille niille jotka luulevat näin pääsevänsä luonnonsuojelullisiin töihin johonkin mukavaan virastoon jossa on hyvä työilmapiiri ja mukavat työkaverit - vihje heille jotka luulevat että luonnon hyötykäyttö-ajattelu rajoittuu vain suuryhtiöihin, älä hae opiskelemaan luontoalalle, ellet ole valmis suhtautumaan luontoon pelkkänä resurssina. Mikäli nautit huonosta työilmapiiristä ja selkään puukottamisen mentaliteetista sekä oman edun tavoittelusta, tähtää korkealle, ryhdy ammattilaiseksi. Omaa työtään ei kannata millään alalla tehdä intohimoisesti ja vain kaikkien parasta ajatellen koska se koetaan naiviksi sinisilmäisyydeksi tai lapsellisuudeksi. Ilmaiseksi talkoohengessä, älä tee mitään, ellei se hyödytä sinua itseäsi. Sehän on tyhmyyttä! Kannattaa luottaa kun ammattilainen puhuu. Hän tietää! Luonnon mysteerit on ihmisen hallittavissa, hän on ne kaikki itselleen selvittänyt. Siksi hän voi niitä rajattomasti hyödyntää. Kaikki on jo tutkittu. Nyt voidaan valjastaa. Ryhdytään töihin! Arvomaailma on siis täysin nurinkurinen. Sahataan sitä oksaa poikki jolla istutaan, moottorisahalla, jotta saadaan nopeasti!

Onneksi minulla oli kuitenkin opintojen aikana riittävästi aikaa lukea ja saada tukea oman ajatteluni ylläpitämiseksi. Olen oppinut Yrjö Kalliselta, Dalai Lamalta, Arne Naessilta ja Gary Snyderiltä luonnosta ja ihmisestä aika paljon enemmän kuin mitä mikään koulu voisi koskaan opettaa, tai ehkä onkin niin että näiden asioiden yhtäaikaisuus ja kontrasti on opettanut minulle jotain vielä paljon tärkeämpää. Valmistuin koulusta 31.5.2011. Todistus saapui postiin lähes kuukautta myöhemmin...

Toni Hautamäki
Kuvataiteilija, ympäristöhoitaja
Turku
kesäkuu
2011

sunnuntai 6. helmikuuta 2011

Ihminen on toiselle tonnikala..? - Kirjallisuudesta ym.

Olen hämmentyneenä lukenut kahta hyvin mielenkiintoista kirjaa viime viikkojen ajan – siellä ja sieltä, täällä ja täältä pätkittäin, - ja välillä melkoisten häiritsevien tekijöiden alistamana, esimerkiksi linja-autossa, mutta kuitenkin, todetakseni, että ei meillä kai kovin paljoa ole toivoa jäljellä sen puolesta että ihminen muuttaisi toimensa ympäristön kannalta suotuisaksi, että ns. kestävä kehitys saisi aikaan sen ettei ihminen hukkuisi omien toimiensa vaikutuksiin. Hannu Salaman ’tuore’ kirja Sydän paikallaan on piristävää vaikkakin kovin vaikeaselkoista luettavaa. En suosittele sitä ruuhkabussissa tavattavaksi, vaikka itse jouduinkin koettelemaan keskittymiskykyäni juuri edellä mainitulla tavalla. Vanha ystävä oli laittanut Facebook [sosiaaliseen mediaan] vinkin/linkin Ylen aamuteeveessä esitetyyn kirjailija-haastatteluun, jonka innoittamana tartuin tähän kirjauutuuteen.
Salama kirjoittaa kirjassaan siitä samasta mistä olen itse nyt ollut tietoisesti kiinnostunut ja tuskissani vähintään 3 vuoden ajan ja joka on ilmeisesti ahdistanut minua jo n. 10 ellei 15 vuotta, eli [ROISTO]kapitalistisen yhteiskuntamuodon kaikkivoipaisen läpitunkevasta vaikutuksesta länsimaisen ihmisen elämään ja sen merkityksestä psyykeen sekä ympäristöön [sama asia?]. Haastattelussa Salama mainitsee Pekka Nuortevan, Pentti Linkolan sekä Eero Paloheimon nimeltä henkilöinä, joiden sanomisia hän ilmeisesti arvostaa, omiensa lisäksi. Muu kaikki tuntuu suomessa olevan monien muidenkin asioiden lisäksi päin persettä. Olemme useiden mielestä, minunkin, siinä pisteessä että jokin suuri muutos pitäisi tapahtua – maailman laajuisesti, edes Euroopan, jotta saisimme pelastettua sen, mikä pelastettavissa on. Hannu Salama jaksaa vielä uskoa siihen että nuoremmat ihmiset saavat tuon muutoksen aikaan, että he näkevät kaiken tämän viihteen ja hössötyksen läpi ja tarttuvat toimeen.
Monet tahot pohtivat nyt kovasti sitä mitä oikeastaan pitäisi tehdä. Degrowth -liike on kaiketi saanut aika paljon huomiota osakseen, vaan siitä on tavallisen kaduntallaajaan vaikea ottaa selkoa. Olen itse uhrannut viimeisestä kahdesta vuodestani aivan liian paljon aikaa tuon saman kysymyksen pohdiskeluun. Suurin osa meistä ei halua lopettaa elämästä nauttimistaan, vaikka kuitenkin ainakin minusta tuntuu siltä, että kovin harva ihan oikeasti elämästään nauttii, vaikka saakin joka päivä lihaa pöytään ja viihdettä tajuntaan yhä kiihtyvämmällä tahdilla. Mineraalien sekä proteiinien tähän asti saatavilla olleet lähteet ovat kuitenkin ehtymässä maailmasta, ellemme siirry hyönteisten syöntiin ja avaruuslentojen avulla resurssien hankintaan, luonnonvaramme loppuvat nykytietämyksen mukaan tällä kulutustahdilla ennen vuotta 2050.
Luen paraikaa myös Jacques-Yves Cousteausta kertovaa kirjaa Ihminen, orkidea ja mustekala. Se on erinomainen kertomus ainakin maailman merten ekosysteemeistä, niiden herkkyydestä ja katoavaisuudesta. Onhan siinä liikuttavia kuvauksia lajien monimuotoisuudesta ja kauneudestakin, sekä ihmisen kekseliäisyydestä, vaan samalla ahdistavia selontekoja myös meidän tuhovoimastamme. On kiehtovaa pohtia miten maailmaa voisi muuttaa, vaan äärimmäisen turhauttavaa huomata kuinka ’yksin’ tuon ajattelun kanssa on ja miten mahdottomalta tuntuu että tulevat sukupolvet todella alkaisivat suojella luontoa sen armottoman hyväksikäytön sijaan. Me emme luovu saavutetuista eduistamme, ja juuri tuohon perustuu oman tuhomme täysmittaisuus. Länsimaisen ’sivistyksen’ mukana meihin on sisään istutettu viihteen kuluttamisen geeni, joka ei tyydy enää vain televisioon ja karkkiin. Kehomme huutavat kuorossa yhä kovempien päihteiden perään. Miksi näin on? Miksi tarvitsemme koko ajan kovempia ’aineita’ tyydyttääksemme viihdyttyvyydentarvettamme? Ilmeisesti, koska emme kestä tunnetta siitä, että jollain toisella on jossain toisaalla kivempaa kuin minulla tässä ja nyt. Jossain on aina paremmat bileet käynnissä. Jossain toisaalla on aina parempi meininki kuin minulla tässä...

Onko tosiaan niin että vain kuluttaminen voi tehdä onnelliseksi? Jaques Cousteaun kirjaa Ihminen, orkidea ja mustekalaa lukiessa tulen vakuuttuneeksi että kuluttaminen päinvastoin tekee meidät entistä surullisemmiksi. Samalla kun iloitsemme saamastamme tavarasta, jos emme muuten niin alitajuisesti, ymmärrämme tekojemme merkitykset, riistomme vaikutukset. Syömme tonnikalaa hyvällä ruokahalulla, vaan samalla syvällä sielussamme tunnemme ahdistusta koska tiedämme että syömämme otus on osa sitä kokonaisuutta johon itse kuulumme, osa elonkehää jossa kaikki on yhteistä, jossa jokainen olio on vuorovaikutuksessa toinen toiseensa. Syömme itse itseämme, sahaamme sitä oksaa poikki jolla istumme.
Miksi sitten haluan ajatella asioita jotka johtavat ahdistumiseen? Miksi en vain yksinkertaisesti nauti elämästä ja jätä murehtimista niille jotka voivat tehdä asialle jotain, esimerkiksi poliitikoille tai presidenteille? Yhteiskunnallisille vaikuttajille? EU:lle?! Koska mieleni tarvitsee tietoa siitä miten voisin toimia ihmisenä yhä paremmin ja paremmin elonkehää kunnioittaen ja arvostaen, ympäristöäni tuhoamatta ja sen perintöä vaalien, niin että jälkipolvetkin voivat siitä nauttia niin kuin minä nyt tai vielä monimuotoisemmin, koska me ja minä ymmärsimme tarttua toimeen ja ajatella läpi ne raskaat ajatukset joiden johdosta välillä kävimme läpi lähes tukahduttavan raskaat ajatukset. Toisinaan ajattelen, että koska en päihdytä aivojani kaikella sillä ’viihteellä’ mitä maailmasta olisi saatavilla, päihdytän juuri siksi mieleni kaikella sillä tiedolla jota voin saada maailman pahuudesta. Katsellessani Zeitgeist [moving forward] –elokuvaa, viihdytän itseäni katselemalla rautalankamallia siitä minkä jo olen ymmärtänyt, viihdyttääkseni itseäni?. Syy miksi minun pitää tietää tai nähdä on itselleni mysteeri? Tiedon avulla voin vaikuttaa lähipiiriini? Asioita on vielä pelastettavissa jos toimimme nyt. Mikäli jäämme odottamaan että ongelmat korjaantuisivat itsestään, tulemme huomaamme että odotuksemme oli turhaa. Joka aamu on avattava silmänsä uudelleen sille mikä vaatii huomiomme. Sille mikä luulee pääsevänsä rikkeistään olankohautuksella. Ihminen on toiselle susi, ja suurin osa meistä tarttuu mahdollisuuteen sen osuttua kohdalle, kun tietää ettei koskaan tule jäämään kiinni teostaan. Puolen valitseminen on vaikeaa, vaan kun sen on tehnyt ja on päätöksestään vakuuttunut, elämä on paljon helpompaa. Kenen joukoissa minä/sinä seisot?

Hengästyin lukemastani siinä määrin että, lopuksi haluan ilmaista vielä kiitollisuuteni Antti Immoselle [lukuvinkki] joka on tehnyt uuden suomennoksen Henry David Thoreaun klassikosta Walden Elämää metsässä. Tuossa kirjassa mieli lepää. Vaan en jaksa silti olla päivittelemättä yhä uudelleen sitä, miten paljon meillä on tietoa siitä miten meidän ihmisinä tulisi maailmassa olla ja elää, vaan miten huonosti me tämän jo annetun tiedon hallitsemme. Miten vähän arvostamme sitä että joku on sen työn jo tehnyt, meidän puolestamme. Miksi emme kuuntele heitä jotka yrittävät auttaa?


Ystävällisin terveisin: Toni Hautamäki
Kuvataiteilija
vapaaehtoistyöntekijä
opiskelija, ym.

19.11.2010 – 6.2.2011 Turku, Finland

keskiviikko 13. lokakuuta 2010

torstai 29. heinäkuuta 2010

Syväekologiasta ja ristiriidoista

Syväekologiasta ja ristiriidoista


Suunnittelin sekä painoin kangasväreillä tuossa muutama viikko sitten itselleni omin käsin pari t-paitaa. Nykersin kalvolle tekstin ’Deep ecology movement’ joka suomennettuna on kaiketi ainakin likimain ’Syväekologinen liike’. Tämän ajatuksen toteuttamiseen sen syntyhetkestä valmiisiin paitoihin kului n. vuoden päivät. No, nyt olen kulkenut kannanotto [statement]-paidoissani pari viikkoa ja tunnelmat ovat vaihdelleet äkillisesti ylpeydestä katumukseen liki päivittäin. Esimerkiksi kun käy ostamassa tupakkaa kaupasta kyseinen paita päällä joudun läpi käymään jo tutuksi muodostuneen ajatusympyrän taas kerran ja yhä uudelleen mielessään. Tuo paita päällä pyrin kaiketi erottumaan massasta ja osoittamaan että tiedostan globaalit uhkat sekä ympäristökatastrofien seuraukset sekä oman osallisuuteni kaikkeen siihen mikä ajaa planeettaamme kohti väistämätöntä tuhoa.
Silti astelen kaupasta ulos tupakka-aski ja karkkipussi eko-kassissa pullottaen. Lisäksi olen alkanut käyttää taas maitotuotteita ja toisinaan ostan myös sillipurkin tai festivaaleilta neulamuikkuja [Neulamuikku on mitaltaan viidestä seitsemään senttiin oleva muikku]. Elämäni muuttui puoli vuotta sitten melko radikaalisti kun aloin parisuhteeseen yksinhuoltajan kanssa. Vegaaniset tottumukseni sekä syväekologiset käytäntöni eivät oikein menneet yksiin uusperheeni muiden jäsenten arjen kanssa. Toisaalta, yksin eläjän kulutus saattaa lopulta olla samaa luokkaa kuin kolmen ihmisen yhteiselon kulutustaso, koska nyt teen asioita [kulutan] yhdessä perheeni kanssa. Ruokaa ei mene hukkaan, se lämpiää kaikille samalla vaivalla [= energiamäärällä] ja esimerkiksi talon lämmittäminen puilla koituu nyt kolmen – ei vain yhden ihmisen iloksi/hyväksi.
Olen ehtinyt kesäloman aikana taas syventyä enemmän suomennostyöhöni. Arne Naessin ’Ecology, community & lifestyle’-opus suomentuu hitaasti mutta varmasti. Samalla kuitenkin olen saanut melkoisesti pohdiskella syväekologiaa kokonaisuutena, ajatus-suuntana, mahdollisuutena – tai ratkaisuna. Oma elämäntapani, jota edellä jo vähän kuvailin, asettuu hauskasti tuohon kontekstiin. En tiedä olenko valinnut köyhyyden, mutta varma olen siitä että köyhyys on valinnut minut. Saattaa olla etten yksinkertaisesti ole kykeneväinen ['kyvykäs?'] ansaitsemaan rahaa, valtaa sekä hyvää asemaa yhteiskunnassa. Toisaalta, minua ei ole tainnut koskaan ’sellaisten’ hamuaminen edes kiinnostaa. Henkiset nautinnot – mitä ne sitten lienevätkään, tai mitä merkitsevät kenellekään nyky-aikana, ovat aina olleet minun priorisointi-asteikolla ylimpinä? Hitaasti maalaaminen öljyväreillä, radio Yle Ykkösen kuuntelu, kahvin juonti ja ikkunasta ulos tuijottelu, kitaran soittaminen, ruuan valmistaminen yksinkertaisista suomalaisista aineksista, lintujen tarkkailu, polkupyöräily, uinti ja rantakalliolla auringossa makailu, marjojen, sienien ja yrttien poimiminen, kirjojen lukeminen,eli lyhykäisyydessään ilmaistuna slow life – on elämäntapani. Siksi tervehdinkin ilolla viime aikoina suomeen rantautunutta Degrowth– liikettä [http://en.wikipedia.org/wiki/Degrowth].
Se tuntuu kannustavan kaikkeen siihen mihin olen omatoimisesti ryhtynyt pelkästään tarkkailemalla maailman tilaa ja seuraamalla sisäisiä tuntemuksiani [ym...ym...]... Miten tulisi elää elämäänsä tässä ajassa?
Vaikka ostankin silloin tällöin tupakkaa ja ajan autolla ympäri Itä-Suomea pelkästään aikaa tappaakseni en koe ettenkö voisi kantaa päälläni syväekologisella kannanotolla varustettua t-paitaa rehellisesti ja ilman suurempia tunnon tuskia. Olen valinnut ahtaasti vuokralla asumisen, dyykkaamisen, köyhyyden, aineellisen niukkuuden, harvat tilaisuudet huvitteluun, sekä yksinkertaisen ruokavalion koska en halua kuluttaa planeettamme viimeisiä varantoja siihen että elämäni kuluisi nopeammin – viihteellisemmin eri nautintojen parissa. Välillä pitää olla tylsää ja mielestäni on sallittua olla jopa kateellinen, kunhan ei vain oikeasti himoitse toisen omaa. OLen lähestulkoon absoluuttisen varma että huvittelu ilman maksutapahtumaa on 'pitkässä juoksussa'long range deep ecology movement] [(The Call of the Mountain Arne Naess excerpt:http://www.youtube.com/watch?v=llvnEaLUOac) nautinnollisempaa kuin rahalla aikaan saatu hauskuus. Minulla on kaikkea mahdollista ja vielä liikaakin. Mitään ei minulta puutu. Kaikkea en edes ehdi mitä pitäisi. Mitä ihminen oikeasti tarvitsee? Enemmän aikaa? Aikaa pysähtyä ja ihmetellä, kyseenalaistaa ja omaksua, levätä ja nukkua. Syväekologia [http://fi.wikipedia.org/wiki/Syv%C3%A4ekologia], slow life-ideologia [http://en.wikipedia.org/wiki/Slow_Movement], sekä Degrowth- liike puhuvat kaikki näiden asioiden puolesta. Niin minäkin, vaikka en osaakaan elää niin kuin toivoisin, niin kuin tässä edellä olen yrittänyt sinua ohjastaa - en ole puoleen vuoteen ehtinyt edes kirjoittaa uutta tekstiä blogiini...

Toni Hautamäki
Kuvataiteen Maisteri
Luonto–ja ympäristöalan opiskelija
29.07.2010 Turku, Åbo