torstai 10. syyskuuta 2015

Näin meitä kontrolloidaan!

Näin meitä kontrolloidaan! Hänen täytyy olla vähän tyhmä -yksinkertainen. Hän ei ole löytänyt paikkaansa maailmassa, siitä syystä että...? Hän ei tartu helppoihin ratkaisuihin? Koska hän ajattelee että lähimmäisistä, varsinkin heikompiosaisista, sairaistakin pitäisi huolehtia. Minä olen usein tyhmä muiden silmissä, kaiketi. Käytän vanhoja vaatteita, ajan rumalla polkupyörällä jossa on vain yksi vaihde. Annan muille tietä liikenteessä - ja odotan vihreitä valoja. Haluaisin olla hyvä esimerkki nuoremmille. Olen tyhmä kun en ahneesti käytä hyväkseni vastaan tulevia tilanteita edetä uralla. En suostu käyttämään pieniä ja teräviä kyynerpäitäni - koska voin olla käyttämättä. Mielestäni olen siksi älykäs. Joku toinen ajattelee kai toisin. Viime kuukaudet olen ollut töissä kahvilassa. Se on ollut kivaa, olen tavannut monia uusia mielenkiintoisia ihmisiä. Heistä monet ovat opettaneet minulle jotain uutta - huomaamattaan kaiketi - asioita joita en ole osanut ajatella aiemmin. Kuvataiteen maisterina olen töissä palkkatukityöllistettynä kahvilassa- voiko olla normaalia? Minun on pakko olla vähän yksinkertainen, mielenterveysongelmainen ja tai huumehörhö - kun olen tässä työssä. Jotain vikaa minussa täytyy olla kun olen jämähtänyt matalapalkkaduuniin. Vaikka olen törmännyt moniin mukaviin tyyppeihin - olen kohdannut paljon myös ennakkoluuloja. Maailmamme on mennyt taas kohti sellaista kiiltävää ja steriiliä, jossa poikkeamia suvaitaan huonosti. Jos olet ja ajattelet eri tavalla kuin ME, emme hyväksy sinun ajatuksia - emme edes halua tietää niistä! Sellaisessa ympäristössä taide(kaan) ei voi voida hyvin. Kokeileva ja uutta luova vaatii samalla tavalla hyväksyntää kuin kaikki muukin uusi, vieras, pelottava. Muuten se/hän joutuu asettamaan itsensä jo luotuihin - muodostettuihin puitteisiin. Näin voi joutua nurkkaan ajetuksi. Työpaikkani Ruissalon opastuskeskus, Tammenterho on myös nurkkaan ajettu. Aloitin siellä huhtikuussa tänä vuonna. Opastuskeskus on palvellut Turkulaisia - ja muitakin virkistyskäyttäjiä vuodesta 1994. Edullinen kahvi ja pulla, vaihtuvat näyttelyt ja kouluikäisten Luontokoulu on palvellut tuhansia ihmisiä joka vuosi - lähes ilmaiseksi, tai erittäin kustannustehokkaasti! Tammenterho on ollut auki kaikille. Miten toiminta jatkuu tästä eteenpäin kun Kaupunki säästää siirtämällä toiminnan Kasvitieteellisen yhteyteen? Koneet - robotit korvaavat usein ihmisen. Se on huonoa kehitystä työllisyyden(kin) kannalta. Ei se myöskään säästä luonnon resursseja - vaikka niin usein kuvitellaan - päinvastoin. Menneessä maailmassa oli usein mahdollista tavata elävä asiantunteva ihminen paikassa kuin paikassa, oli kyseessä sitten kaupallinen tila tai yleishyödyllinen paikka tai palvelu. Nykyään usein kohtaamme ihmisen sijaan opastauluja, kuvanäyttöjä, digitaalista informaatiota, 'nauhalta' tulevia ääniä. Uskon itse että laiva on jo kääntynyt - vaan monet ns. 'uudistajat' uskovat yhä kehitysuskovaisesti koneiden korvaavan ihmisen. Tänä päivänä, jos jossain 'haisee' elämälle, eikä huuhteluaineelle - niin se on aivan kamalaa! Ihmiset käyvät suihkussa ennen kuin lähtevät lenkille! Onko järkeä? Kun yksityistetään julkisia tiloja, on näillä tiloilla aina tapana samalla kaupallistua. Tulee vahvemmin tuntu siitä että jotain on myös ostettava. Vessaankaan ei pääse ilmaiseksi?! Näin meitä kontrolloidaan! Toki on monia muitakin syitä - joita en tässä osannut luetella - minkä tähden pieni ja kaunis tulisi säilyttää - vaan ihmisen vapaus olla ostamatta, käydä ulostamassa - ja päästä julkisiin tiloihin ilmaiseksi on ihmisoikeuksien kannalta ehdottoman tärkeää! Miksi äänestämme itseltämme pois nuo oikeudet!? Isompi ei aina ole parempaa! Ystävällisin terveisin: kansalainen Hautamäki, Turussa 10.9.2015

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti